A történet képekben a korai elektromos autókról, 1880-1920

A korai elektromos autók jövedelmező piacot találtak a városokban való közlekedésre. Az újratölthető akkumulátorok, amelyek életképes eszközt biztosítottak az elektromos áram tárolására egy jármű fedélzetén, csak 1859-ben, Gaston Planté francia fizikus ólom-sav akkumulátorának feltalálásával jöttek létre.

A valószínűleg első saját áramforrással rendelkező, ember által szállított elektromos járművet 1881 áprilisában Gustave Trouvé francia feltaláló tesztelte egy párizsi utcán. Trouvé 1880-ban továbbfejlesztette a Siemens által kifejlesztett kis villanymotor hatékonyságát (Johann Kravogl 1867-ben vásárolt tervéből), és a nemrég kifejlesztett újratölthető akkumulátor segítségével egy angol James Starley triciklire szerelte, így feltalálta a világ első elektromos járművét. Bár ezt 1881. április 19-én sikeresen kipróbálta Párizs központjában, a Rue Valois mentén, nem tudta szabadalmaztatni.

Thomas Edison pózol első elektromos autójával, az Edison Bakerrel és annak egyik akkumulátorával. 1895.

Thomas Parker angol feltaláló, aki olyan újításokért volt felelős, mint a londoni metró villamosítása, a liverpooli és birminghami felsővezetékes villamosvasút, valamint a füstmentes tüzelőanyag, a széntüzelés, 1884-ben Wolverhamptonban megépítette az első sorozatgyártású elektromos autót, bár erről csak egy 1895-ös fénykép maradt fenn.

Franciaország és az Egyesült Királyság voltak az első nemzetek, amelyek támogatták az elektromos járművek széles körű fejlesztését. Andreas Flocken német mérnök 1888-ban megépítette az első valódi elektromos autót.

Gustave Trouvé triciklije (1881), a világ első elektromos autója.

Az elektromos vonatokat a szén bányákból történő elszállítására is használták, mivel motorjaik nem fogyasztották az értékes oxigént. A belsőégésű motorok elsőségét megelőzően az elektromos autók számos sebesség- és távolsági rekordot is tartottak.

A legjelentősebb ilyen rekordok közé tartozik a 100 km/h-s sebességhatár átlépése, amelyet Camille Jenatzy 1899. április 29-én hajtott végre Jamais Contente nevű “rakéta alakú” járművével, amely 105,88 km/h-s végsebességet ért el.

Szintén figyelemre méltó volt Ferdinand Porsche tervezése és megépítése egy összkerékhajtású elektromos autó, amelyet mindkét kerékagyban egy-egy motor hajtott, és amely szintén több rekordot állított fel tulajdonosa, E. W. Hart kezében.

Az első elektromos autót az Egyesült Államokban 1890-91-ben fejlesztette ki William Morrison az iowai Des Moinesból; a jármű egy hatszemélyes kocsi volt, amely 23 km/órás sebesség elérésére volt képes.

A fogyasztók csak 1895-ben kezdtek figyelmet szentelni az elektromos járműveknek, miután A. L. Ryker bemutatta az első elektromos tricikliket az Egyesült Államokban, ekkorra az európaiak már közel 15 éve használtak elektromos tricikliket, kerékpárokat és autókat.

Férfiak utaznak egy Siemens és Halske által tervezett elektromos autóval Berlin külterületén, Németországban. 1882.

Az elektromos autók aranykora

Az 1890-es évek végén és az 1900-as évek elején nagymértékben megnőtt az érdeklődés a gépjárművek iránt. Az elektromos akkumulátoros taxik a 19. század végén váltak elérhetővé.

Londonban Walter Bersey ilyen taxikból álló flottát tervezett, és 1897-ben bevezette őket London utcáin. Hamarosan a “Kolibri” becenevet kapták a sajátosan zümmögő hangjuk miatt.

Ugyanebben az évben New Yorkban a Samuel’s Electric Carriage and Wagon Company 12 elektromos taxit kezdett el üzemeltetni. A vállalat 1898-ig működött, és akár 62 taxit is üzemeltetett, mígnem a finanszírozói megreformálták, és megalakították az Electric Vehicle Company-t.

Az elektromos járművek számos előnnyel rendelkeztek az 1900-as évek eleji versenytársaikkal szemben. Nem volt a benzinüzemű autókkal járó rezgés, szag és zaj.

Nem volt szükségük sebességváltóra sem. Az autók azért is előnyben részesültek, mert nem kellett kézzel indítani őket, mint a benzines autókat, amelyeknél kézi kurblival kellett beindítani a motort.

Az elektromos autók népszerűségre találtak a jómódú vásárlók körében, akik városi autóként használták őket, ahol korlátozott hatótávolságuk még kevésbé bizonyult hátrányosnak.

Az elektromos autókat könnyű kezelhetőségük miatt gyakran úgy reklámozták, mint a női vezetők számára alkalmas járműveket; valójában a korai elektromos autókat megbélyegezte az a felfogás, hogy azok “női autók”, ami egyes cégeket arra késztetett, hogy az autó meghajtási rendszerének elrejtése érdekében radiátorokat ragasszanak az elejére.

Thomas Edison és egy elektromos autó 1913-ban.

Az elektromos autók elterjedését kezdetben az elektromos infrastruktúra hiánya akadályozta, de 1912-re sok otthonba bekábelezték az áramot, ami lehetővé tette az autók népszerűségének növekedését.

Az Egyesült Államokban a századfordulóra az autók 40 százalékát gőzzel, 38 százalékát elektromossággal, 22 százalékát pedig benzinnel hajtották.

Az Egyesült Államokban összesen 33 842 elektromos autót regisztráltak, és az USA lett az az ország, ahol az elektromos autók a legnagyobb elfogadottságra tettek szert. Az elektromos autók eladásai az 1910-es évek elején érték el a csúcsot.

Az elektromos járművek korlátozott hatótávolságának és a töltőinfrastruktúra hiányának kiküszöbölésére már 1896-ban javaslatot tettek a cserélhető akkumulátorok szolgáltatására.

A koncepciót először a Hartford Electric Light Company valósította meg a gyakorlatban a GeVeCo akkumulátor-szolgáltatáson keresztül, és kezdetben elektromos teherautók számára volt elérhető.

A jármű tulajdonosa a General Vehicle Company-tól (GVC, a General Electric Company leányvállalata) vásárolta a járművet akkumulátor nélkül, az áramot pedig a Hartford Electric-től vásárolta a cserélhető akkumulátoron keresztül.

A tulajdonos változó kilométerenkénti díjat és havi szolgáltatási díjat fizetett a teherautó karbantartásának és tárolásának fedezésére. Mind a járműveket, mind az akkumulátorokat úgy alakították át, hogy megkönnyítsék a gyors akkumulátorcserét.

A szolgáltatást 1910 és 1924 között nyújtották, és ez idő alatt több mint 6 millió mérföldet tettek meg. 1917-től kezdődően Chicagóban hasonló sikeres szolgáltatást működtettek a Milburn Wagon Company autóinak tulajdonosai számára, akik a járművet akkumulátorok nélkül is megvásárolhatták.

A Columbia Electric (1896-99) “Victoria” elektromos vezetőfülkéje a Pennsylvania sugárúton, Washington D.C., a Lafayette Parkból 1905-ben.

Egy Columbia elektromos autó. 1899.

Roger Wallace drives his electric car. 1899.

Camille Jenatzy saját tervezésű elektromos autóját vezeti a franciaországi Párizs közelében. Ő volt az első ember, aki autóval meghaladta a 100 kilométer/órás sebességet. 1899.

Elektromos utcaseprőgép tisztítja az úttestet Berlinben, Németországban. 1907.

Német elektromos autó, 1904, a sofőrrel a tetején.

Elektromos járművek töltése egy alállomáson. 1909.

Egy elektromos autó reklámja. 1910.

Egy higany ív egyenirányító töltőkészlet egy elektromos autót tölt fel egy ohiói Cleveland-i garázsban. 1910.

Egy nő kézi akkumulátor-töltővel tölti elektromos Columbia Mark 68 Victoria típusú autóját. A Pope Manufacturing Company 1906-ban gyártotta az autót, a töltőt pedig 1912-ben.

Egy Detroit Electric autó halad egy hegyi úton Seattle és a washingtoni Mount Rainier között. 1920.

Elektromos AMC Gremlin töltése egy járdaszéli töltőállomáson. 1 óra 25 centért. Seattle, 1973.

Forrás:

  • https://rarehistoricalphotos.com/electric-cars-history-pictures-1880-1920
  • Photo credit: Library of Congress / Schenectady Museum / Hall of Electrical History Foundation / CORBIS / Interim Archive / Getty Images.

Hívj meg egy kávéra minket! Segíts nekünk A non-profit szervezet weboldalának üzemeltetéséhez szükséges szervereket és webes szolgáltatásokat, minden adomány segít, legyen az bármilyen kicsi is. Ha tetszik amit csinálunk és tetszenek a blog posztok, akkor támogass egy kávé összegével a BuyMeACoffee platformon.

JELENLEG ÓRIÁSVÁLLALATOK URALJÁK AZ INFORMÁCIÓS PIACOT, ÉS EZEK KÉNYÜK-KEDVÜK SZERINT CENZÚRÁZNAK
A YouTube - Google, Facebook, Twitter - CENZÚRÁZZA az IGAZ politikai, vallási, covid19 és laposföld tartalmakat és NEM a legújabb és legjobb videókat hozza fel neked a keresés során! 2015 től megváltoztattatták a keresési algoritmusokat és kizárólag a PROPAGANDÁT láthatod nem az igazságot!

KUTATÁSHOZ AJÁNLOTT BÖNGÉSZÉS 
DuckDuckGo egy új böngésző és adatbázis, ami még NEM REJTI EL algoritmusokkal az igaz tartalmakat az interneten! Próbáld ki, keress rá ugyanarra a tartalomra és meglátod, a Googleban nem jeleik meg, azaz el van direkt rejtve előled, hogy ne tudd meg az igazságot!

Leave a Comment

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Shopping Cart
Scroll to Top